ČESKÁ ZEMĚDĚLSKÁ UNIVERZITA V PRAZE

Časté otázky a odpovědi

Studenti:

Zaměstnanci:

V případě dalších problémů kontaktujte Helpdesk ČZU.


Nejčastější chyby při přihlašování do Moodle:

  • Internetová adresa moodle.czu.cz není totéž, co moodle.cz. Chcete-li urychlit práci s internetem, používejte funkci záložky (oblíbené) nebo stránku pro "rychlý přístup" v prohlížeči Opera.
  • Bohužel se také celkem často stává, že uživatel zadává adresu správně, ale do špatného políčka. Pokud máte ve svém prohlížeči nainstalovaný doplněk (například Yahoo nebo  Google Toolbar), může se stát, že adresu stránky (moodle.czu.cz) píšete místo do adresního řádku do políčka pro vyhledávání. Tím se po stisku klávesy enter dostanete na výsledky vyhledávání a Vaše cesta ke správné stránce se zbytečně prodlužuje.
  • Adresa stránky systému moodle na ČZU nezačíná typickým www. Adresa www.moodle.czu.cz je tedy nesprávná a po jejím zadání se nedostanete na očekávanou stránku. Kdy psát www a kdy ne? Používejte vždy adresu takovou, jaká Vám byla sdělena. Ten, kdo Vám ji předal, by měl vědět, jaká adresa je správně a jaká není.
  • Systém Moodle na ČZU s Vámi komunikuje prostřednictvím zabezpečeného internetového protokolu - HTTPS. Jde o stav, kdy jsou přenášená data mezi Vámi a serverem šifrována. Tuto skutečnost si můžete kdykoliv ověřit (v Mozilla Firefoxu dvojklikem na ikonu zámku v adresním řádku, v Opeře taktéž a v Internet Exploreru dvojklikem na zámek vpravo dole ve stavovém řádku). Pokud by držitelem certifikátu nebyl *.czu.cz a vystavitelem společnost Equifax Secure Global eBusiness CA-1, pak bylo zabezpečení pravděpodobně kompromitováno a rádi bychom Vás touto cestou požádali, abyste nás neprodleně kontaktovali. Při zadávání internetové adresy nemusíte vypisovat celé "https://moodle.czu.cz", stačí zadat "moodle.czu.cz" a stránka Vás automaticky přesměruje na zabezpečený protokol.
  • Heslo. Denně je na Moodle zaznamenáno až několik set pokusů o přihlášení s chybným heslem. Kde je chyba? Uživatelé někdy zapomenou vlastní přihlašovací jméno. S tím Vám asi pomoci nemůžeme. Studenti mají jméno stejné jako do UIS, stejně jako vyučující. Častěji, než v přihlašovacím jméně je ale chyba v zadání hesla. Obecně lze proto doporučit:
  • používejte přiměřeně dlouhé heslo (8 - 25 znaků)
  • vyhněte se znakům s diakritikou !
  • použijte číslice i písmena (umožňuje-li to systém, i speciální znaky, které najdete snadno na všech klávesnicích! - tečku, čárku, pomlčku, hvězdičku nebo lomítko)
  • nedoporučujeme používat písmena Z a Y z důvodu jejich záměny na české a anglické klávesnici
  • číslice doporučujeme psát na numerické klávesnici a před tím zkontrolovat rozsvícení kontrolky NumLock
  • nevytvářejte jednoduchá hesla - složená ze jmen členů rodiny (včetně čtyřnohých), názvů ulic, měst, čísel budov, roků a dní narození a podobně
  • buďte natolik originální, že změť písmen a číslic ve vašem hesle nebude možné uhodnout
  • měňte si heslo - jednou za týdny až měsíce je to vhodné - a pozor - samozřejmě není vhodná změna z "Betynka1" na "Betynka2"

Studenti


- UEP -

Při nabíjení peněz na UEP na dobíjecím kiosku se peníze nenačetly na účet.

Pokud dojte k chybě v komunikaci mezi nabíjecím kioskem a kartou, uloží se peníze na Jumbo účet. Znovu přiložte kartu a zvolte možnost „Nabití do maxima“(peníze z Jumbo účtu budou nabity na kartu). Pokud peníze nejsou ani na Jumbo účtu, uschovejte účet a běžte za panem Ing. Tomášem Patočkou do kanceláře SIC/206.

Potřebuji více informací o své ISIC kartě s UEP.

Zkuste si vyhledat odpověď na otázku na webu UEP. Popřípadě můžete kontaktovat oddělení Helpdesk nebo svoji otázku přidat do diskusního fóra na moodle.czu.cz.


- Wi-Fi Eduroam -

Chci se přihlásit do školní Wi-Fi eduroam a nevím jak.

Na webu http://student.czu.cz/ si v sekci EDUROAM (Wi-Fi) nastavte heslo do této sítě. Návody jak nastavit připojení v jednotlivých operačních systémech naleznete zde http://www.eduroam.czu.cz/cs/?r=4824.


- Hesla a problémy s přihlášením -

Zapomněl(a) jsem heslo do UIS

Napsat na helpdesk e-mail a uvést nejlépe svůj login nebo jiný údaj jasně identifikující studenta. Heslo pak bude nastaveno/sděleno studentovi. S tímto heslem se bude možné přihlásit pouze UIS. Student si zde změní přidělené heslo na vlastní, které již bude fungovat do všech aplikací a systémů určených studentům ČZU.

Nemohu se přihlásit do školního emailu.

Zkontrolujte zda se hlásíte do správnou adresu: https://mail.studenti.czu.cz . Přihlašovací jméno je nutné zadávat ve tvaru například xnovp001@studenti.czu.cz, tj. včetně domény za zavináčem. Přihlašovací údaje použijte stejné jako do UIS (http://is.czu.cz/). Nefungují-li vám tyto údaje, přihlaste se do UIS a proveďte změnu hesla. Po cca 60 minutách se heslo propíše i do emailové schránky.

Jsem nově přijatý student na ČZU a nevím, jak se přihlásit do UIS (například proto, abych si mohl podat žádost o ubytování na koleji ČZU.

Přihlašovací údaje budou novým studentů přiděleny několik dní po zápisu do studia a budou zveřejněny v systému e-přihlášek (http://is.czu.cz/prihlaska/). Dotazy týkající se vlastního ubytování na kolejích směřujte na správu kolejí. Kontakty zde http://www.kam.czu.cz/cs/?r=4453.

Pro první přihlášení do UIS potřebujete login a inicializační heslo. Obojí získáte nv systému e-přihlášek. V hesle musíte respektovat velká a malá písmena a pozor na záměnu znaků typu „velké O/nula 0“ , „malé l/velké I“ apod. Heslo doporučujeme kopírovat, nikoli přepisovat. Při kopírování doporučujeme heslo překopírovat nejprve do textového souboru kvůli možnosti, že spolu s heslem je zkopírována i neviditelná mezera, až poté do políčka "heslo".

Vámi přidělené inicializační heslo pro přihlášení do UIS nefunguje.

Nejdříve zkontrolujte nastavení klávesnice - CZ/EN. Zkontrolujte, zda máte zapnutou numerickou klávesnici – NumLock. Dále zkontrolujte velká a malá písmena – CapsLock. Nejjistější je heslo z e-přihlášek (http://is.czu.cz/prihlaska/). Najeďte myší na začátek hesla a stiskněte levé tlačítko myši. Za stálého držení tlačítka dojeďte na konec hesla, a potom tlačítko pusťte. Nyní by mělo být heslo označeno modře. Stiskněte současně klávesy Ctrl a C, klikněte do okénka pro vložení hesla a stiskněte klávesy Ctrl a V.

Nemohu se svým heslem přihlásit do UIS.

Nejdříve zkontrolujte nastavení klávesnice - CZ/EN. Zkontrolujte, zda máte zapnutou numerickou klávesnici – NumLock. Dále zkontrolujte velká a malá písmena – CapsLock. Pokud máte vše správně nastaveno a  přihlášení stále nefunguje, pak kontaktujte  oddělení Helpdesku.

Kde mohu zjistit své uživatelské jméno?

Uživatelské jméno zjistíte v systému e-přihlášek (http://is.czu.cz/prihlaska/).


- Pro zájemce o studium -

Nemohu se přihlásit do systému e-přihlášek (http://is.czu.cz/prihlaska/)

Kontaktujte oddělení Helpdesk, a to nejlépe z Vašeho emailu, který byl použit při registraci do systému e-přihlášek.

Nevím, kdy budu mít zápis do studia.

Termín zápisu do studia bude uveden v systému e-přihlášek (http://is.czu.cz/prihlaska/).


- Zapisování předmětů -

Nemám ve studijním plánu některý předmět.

Problém řešte na studijním oddělení vaší fakulty.


- Zkoušky -

Psal(a) jsem test na Moodle a přerušilo se mi spojení/zamrznul mi počítač atd. a test jsem nemohl(a) dokončit.

Kontaktujte pana Ing. Davida Buchtelu, Ph.D.

V seznamu splněných povinností nemám zapsán předmět, i když jsem zkoušku složil/a.

Kontaktujte příslušného pedagoga, který vám známku doplní. Pokud není pedagog k zastižení, kontaktujte sekretářku příslušné katedry.


- Bakalářské a diplomové práce, SZZ -

Vedoucí/oponent mé práce vyplnil posudek, ale já ho v UIS nemůžu zobrazit.

Posudek Vám bude zobrazen po 24 hodinách od vyplnění vedoucím/oponentem.

Včera jsem udělal(a) státnice a nemůžu se dostat na kolej, kde mám ubytování (karta ISIC/ITIC je zablokovaná na vstup).

Informujte vedoucího vaší koleje – není nutné kontaktovat Helpdesk.


- Kolejní síť a stipendia -

Právě jsem si přivezl počítač na kolej, jak jej mohu připojit do kolejní sítě?

Na stránkách http://kolejsit.czu.cz musíte nejdříve zaregistrovat tzv. MAC adresu vaší síťové karty. Druhým krokem bude zaplacení poplatků spojených s provozem počítače na kolejích. Všechny další informace si můžete přečíst právě na stránkách http://kolejsit.czu.cz nebo Vám je rádi poskytnou pracovníci IT laboratoře JIH.

Kde mohu vyplnit svůj bankovní účet pro přijímání ubytovacího stipendia?

Přihlaste se do UIS (http://is.czu.cz/), zvolte "Portál studenta -> Bankovní spojení" a vyplňte číslo účtu.

 


Zaměstnanci a doktorandi


- Nový zaměstnanec -

Jsem nový zaměstnanec a nemám přihlašovací údaje do DMS/Novellu.

Váš nadřízený zadá požadavek prostřednictvím https://helpdesk.czu.cz/.


- Hesla a přístupy do systémů -

Zapomněl jsem heslo do sítě Novell / UIS / poštovního klienta Novell GroupWise.

Kontaktujte oddělení Helpdesk pro nastavení nového hesla. 

Jak si změním heslo do Novell / UIS / poštovního klienta Novell GroupWise?

Změnu hesla je možné provést v UIS, v sekci „Nastavení informačního systému ->  Změna hesla“
Podrobný návod včetně obrázků naleznete na stránkách OIKT, v sekci návody, v dokumentu pojmenovaném „Změna hesla“. Dokument naleznete zde: http://katedry.czu.cz/oikt/navody-uis-1/ 
Při zadávání nového hesla věnujte pozornost informacím uvedeným v seznamu „Požadavky na heslo“. 
 

Nemám přístup do IS Magion.

Zadejte požadavek prostřednictvím https://helpdesk.czu.cz/.

 


- Web fakulty -

Potřebuji upravit moje kontaktní údaje na webu fakulty.

Přihlašte se do aplikace intranet.czu.cz, zvolte v horizontálním menu položku "Personália" a na odkaz "upravit kontaktní informace". V případě potřeby si můžete stáhnout obrázkový manuál.

Můžu zobrazit studentům konzultační hodiny na webu fakulty?

Konzultační hodiny nastavíte prostřednictvím intranetu v záložce "Personália" (podrobný návod). 

Mám požadavek na úpravu struktury webu.

Je potřeba kontaktovat správce studia vaší fakulty, který projedná Váš požadavek s hlavním webmasterem ČZU. Zásadní zásahy do struktury webu musí být předložen na zasedání redakční rady, která ho musí schválit.

Správci studia:


- E-maily (Groupwise) -

Mám plnou schránku a nechci smazat důležité e-maily, co mám dělat?

Můžete využít procesu archivace pošty, který Groupwise nabízí. Postup je popsaný v tomto manuálu.

Proč mi nejde vysypat koš v Groupwisu

E-maily se dají ze schránky smazat až poté, co se zazálohují. Záloha probíha každý den v noci. Většinou nejdou přes den smazat e-maily ze stejného dne. Také se to může týkat mailů z předchozího dne, které přišly do schránky až po zálohování.

Instalace aplikace Groupwise na domácí stanice

Instalaci naleznete v archivu na síťovém disku N:\Novell\Novell.Clients\gw8.zip. Instalaci si rozbalte ve svém domácím počítači a klikněte na setup.exe, který naleznete v adresáři win32. Instalace probíhá standardním způsobem, není třeba nic měnit. Po úspěšném dokončení instalace se Vám na ploše zobrazí ikona programu a v nabídce start vytvoří složka "Novell Groupwise". Při prvním spuštění programu musíte nastavit adresu serveru dle tohoto návodu.


- Předměty a výuka -

Jakým způsobem zpřístupním studentům studijní materiály?

Z výukových důvodů potřebuji mít umožněn přístup na kartu do PC učeben FLD (popř. ostatní vchody na fakultu).

Je třeba vyplnit Obecnou žádost, kterou vyplníte, podepíšete a necháte podepsat a orazítkovat na sekretariátu katedry.

Jaká je systém kódování předmětů? Např. předmět LPL16Z.

L: První písmeno značí fakultu, která předmět vyučuje.

P: Druhé písmeno značí katedru, která předmět vyučuje.

L: Třetí písmeno značí fakultu, pro kterou je předmět vyučován.

16: Čtvrtá a pátá pozice jsou pořadová čísla. (pro prezenční studium je rozmezí 1-69).

Z: Poslední písmeno značí typ Z-zápočet, E-zkouška, Y-zkouška bez zápočtu.

Potřebuji založit nový předmět

Vyplňte žádost o vytvoření nového předmětu a kontaktujte správce studia pro vaší fakultu, který předmět v systému založí.


- Granty, projekty a publikace -

Pracuji na FLD, jsem řešitelem grantu a chci mít přehled o jeho financování.

Je třeba vyplnit žádost o přístupu do IS magion, kterou vyplníte, podepíšete a necháte podepsat a orazítkovat na sekretariátu katedry. Dále je třeba kontaktovat správu IT, aby Vám do PC nainstalovali software Magion (ekonomika).

Potřebuji upravit „Publikace“ u konkrétní katedry.

Úpravy obsahu sekce „Publikace“ u konkrétních kateder se provádí pomocí portálu CV na adrese http://cv.czu.cz. Každá katedra má svého editora CV, který Vám v případě problémů poradí, či požadované změny zanese do systému.

Potřebuji přidat externí spoluautory do aplikace http://cv.czu.cz.

Seznam spoluautorů zašlete na oddělení Heldesk (helpdesk@czu.cz, linka 4444). Seznam by měl obsahovat všechny dostupné informace (tituly, jméno, příjmení apod.).

Potřebuji upravit "Rešené projekty" u konkrétní katedry.

Je nutné kontaktovat Ing. Ladislavu Prázovou, která požadované změny zanese do systému.


- Ostatní -

Na http://wp.czu.cz (white pages) nemám uvedené kontaktní údaje, popř. je chci změnit.

Kontaktní údaje si vyplňte sami na intranetu v sekci Personália - > Osobní data.

Na http://wp.czu.cz (white pages) nemám uvedený správný titul.

Tuto změnu musí nejprve evidovat personální oddělení. Teprve poté vzneste požadavek na Helpdesk.

Jakýkoli problém s DMS/Magion.

Zaměstnanci Helpdesku převezmou požadavek a předají ho správci DMS/Magion.

Zjistím, že je určitá osoba uvedená jako člen určitého útvaru několikrát.

Buď se jedná o chybu a v tom případě je nutné kontaktovat oddělení Helpdesk (helpdesk@czu.cz, linka 4444). Může se jednat o správnou informaci, protože někteří členové útvarů jsou vedení v několika pracovních úvazcích nebo funkcích - například pedagog + externí doktorand nebo pedagog + technik apod.

Jak mám vyplnit tuzemský cestovní příkaz?

Stáhněte si z intranetu ČZU tuzemský cestovní příkaz /Dokumenty => Ekonomický odbor => Formuláře / a vyplňte ho podle tomto návodu.

Přestala mi fungovat VPN, nemůžu se připojit.

S největší pravděpodobností máte vypršelý certifikát, který se generuje na jeden rok. Cestu k certifikátu naleznete v souboru CZU.ovpn popř. CZU-VISTA.ovpn (c:\program files\config). Najděte soubor cert.pem a otevřete ho v poznámkovém bloku. Zde nechte vyhledat pomocí klávesové zkratky CTRL + F spojení: Not After Zde je napsáno do kdy má certifikát platnost. Vypršela-li platnost, požádejte e-mailem o prodloužení stávajícího certifikátu vašeho fakultního správce.

Hromadné zveřejňování informací - mailem, infopanely ČZU.

Budete-li chtít rozeslat hromadný e-mail celé ČZU popř. zveřejnit na všech infopanelech informaci, je třeba požádat o souhlas tiskové oddělení a kancléře. Pošlete e-mail na adresu tiskove@czu.cz a do kopie zadejte janouch@rektorat.czu.cz. Nezapomeňte uvést Předmět a text zprávy i s podpisem odesílatele (popř. oddělení), bude-li se jednat o informaci umístěnou na infopanelu, musí splňovat tyto podmínky.

E-mail se souhlasem kancléře poté pošlete na Helpdesk.