Milí studenti,
otevřeli jste webový rozcestník Katedry psychologie PEF ČZU v Praze. Naleznete zde jak elektronické výukové opory předmětů zajišťovaných naší katedrou, tak stránky Psychologické poradny Katedry psychologie PEF ČZU v Praze.
Psychologická poradna ČZU
V souvislosti s tragickou událostí na FF UK zde uvádíme informační a krizové linky, na které je možné se obracet:
- Krizová linka Policie ČR: 974 823 158
- Linka bezpečí: 116 111
- Linka první psychické pomoci: 116 123
- Krizová linka Systému psychosociální intervenční služby pro blízké a pozůstalé: 227 272 225
- Pražská linka důvěry: 222 580 697
- Krizové linky In IUSTITIA: 773 177 636 / 773 177 844
- Krizová linka ŽIVOT 90: 800 157 157
- Krizový chat Univerzity Karlovy https://centrumcarolina.cuni.cz/CC-379.html
- For English speakers https://www.praguetherapy.com/emergencies
V rámci svých možností jsou studentům a zaměstnancům ČZU k dispozici i psychologové Katedry psychologie PEF ČZU.
Několik doporučení pro zvládnutí situace
Jak se postarat o člověka po prožité katastrofě (události s výrazným negativním dopadem na život člověka, kterou nemohl ani předvídat, ani ovlivnit)
Katastrofický syndrom – obecný vzorec chování:
- V první fázi je oběť katastrofy ohromena, většinou není schopna reagovat, může projevovat „zmatenost“.
- Následuje fáze pasivity. Oběti jsou schopny následovat druhé, ale samy neví, co dělat. V této fázi je třeba nabádat k činnosti a kontrolovat, zda ji oběť provedla (zda se dotyčný umyl, došel na nákup, zda jedl…)
- Další fáze se projevuje úzkostnými stavy, obtížemi se soustředěním, často je doprovázena přetrvávajícími poruchami spánku. Oběť neustále opakuje popis prožitého. (V této fázi je nesmírně důležité trpělivě opakované vyslechnout a neupozorňovat na drobné odchylky, ke kterým v průběhu času dochází. Oběť si vlastně takto přetváří událost do podoby, se kterou je schopna žít.)
U člověka v akutním psychickém šoku je dobré použít Techniku 6P
- Promluv! S člověkem v šoku mluvte, nebojte se ho oslovit. Mluvte jednoduše, pomalu, obyčejně. Pokud vás odhání, respektujte to, ale zůstaňte nablízku.
- Podepři. Postiženého je potřeba odvést z místa stresové události, podepřít vlastním tělem a pak ho posadit, aby cítil oporu v něčem pevném. Jeho nohy natáhněte na zem, záda opřete o strom. K uklidnění může také přispět takzvané dýchání do břicha - klidným hlasem určujte tempo „nádech, výdech...“. Pokud jde o člověka, který je vám blízký, neváhejte jej obejmout.
- Připomínej realitu. Zeptejte se, jak se jmenuje a jestli ví, co se stalo. Pokud ne, stručně a jasně mu situaci popište. Pokud se nejedná o vašeho blízkého, řekněte mu, kdo jste.
- Podpoř! Dejte zasaženému najevo, že není sám. Nabídněte, že zavoláte k němu domů, informujte jeho příbuzné a podobně. Vyjádřete mu uznání, že danou situaci zvládl. Pokud hovoří, aktivně mu naslouchejte.
- Pečuj. Zeptejte se, co potřebuje. Může to být sklenka vody, kapesník nebo třeba deka. A i když půjde o něco složitějšího, co zařídit nedokážete, už samotný zájem pomůže.
- Předej. Nezapomínejte, že nemusíte všechno zvládnout sami. Spolupracujte s ostatními na místě, a pokud to jde, zapojte je. Někdy i člověk bez zranění na těle může potřebovat odbornou pomoc lékaře, v takovém případě zavolejte sanitku.
(volně podle: https://mladyzdravotnik.cz/post/sok-zraneny-bez-zraneni)