×
Katedra vozidel a pozemní dopravy
banner

Válcová zkušebna

Úvod > Laboratoře katedry > Výuková hala M10/IV > Válcová zkušebna

Jedná se o modernizovanou válcovou zkušebnu Schenck 3604/GS56 určenou pro homologaci vozidel do 3,5 t. Zkušebna byla vyrobena v roce 1983.

Zkušebna se skládá ze 2 válců propojených řetězem, jeden válec je opatřen protiskluzovým povrchem pro zlepšení adhezních vlastností. K válcům je připojena sada připojitelných setrvačníků, jež mají za úkol simulovat setrvačnou hmotnost vozidla. Z druhé strany jsou k válcům připojeny brzdové systémy. Na hlavní hřídel je připojen stejnosměrný elektrický motor o výkonu 56 kW, který vytváří simulaci odporu vzduchu. K druhému válci byla dodatečně připojena vířivá brzda o výkonu 125 kW, jež slouží pro účely statického měření výkonu.

Celá válcová zkušebna je ovládána pomocí elektronického systému Datalab od firmy Moravské přístroje a.s., kde byl vytvořen v programovém prostředí ControlWeb vlastní ovládací program, pomocí kterého je celé pracoviště ovládáno a zároveň se systém také stará o automatický sběr dat.

Technické parametry válcové zkušebny:

DC motorgenerátor

Maximální brzdný výkon 56 kW

Maximální brzdný moment 305 Nm

Maximální otáčky 3000 min-1

Vířivý dynamometr

Maximální brzdný výkon 125 kW

Maximální brzdný moment 478 Nm

Maximální otáčky 8000 min-1

Válce zkušebny

Dva válce umístěny v páru, které slouží k přenosu energie mezi koly vozidla a zkušebnou

Obvod válců 1145 mm

Setrvačníky zkušebny

Základní simulovaná hmotnost 680 kg

Přídavné hmotnosti: 900 kg, 450 kg, 225 kg, 120 kg, 112,5 kg.