×
Středisko Informačních služeb
banner

Implementace a rozvoj G Suite

Projekty > Implementace a rozvoj G Suite

V roce 2015 se vedení PEF rozhodlo, po vyhodnocení konkurenčních nabídek a po úspěšném pilotním provozu, pro cloudové řešení společnosti Google. V roce 2016 jsme získali zdarma licence pro G Suite for Education (původně Google Apps) a za pomoci společnosti Netmail jsme G Suite úspěšně implementovali. Společnost Netmail je certifikovaným Premier Partnerem Google.

Cloudové řešení G Suite for Education je určeno pro potřeby zaměstnanců a doktorandů PEF. Hlavním důvodem implementace G Suite na doméně pef.czu.cz bylo používání soukromých účtů gmail.com a potřeba přechodu těchto účtů na oficiální, zabezpečenou a nelimitovanou platformu. Soukromé účty G Suite se často využívaly i pro pracovní dokumenty a e-maily, což bylo v rozporu s bezpečnostní politikou informací ČZU.

G Suite z pohledu bezpečnosti dat

Oficiální účty G Suite jsou z pohledu bezpečnosti dat, ochrany soukromí, zabezpečení a dostupnosti zásadně odlišné od veřejných Gmail účtů. G Suite nabízí profesionální přístup k zabezpečení dat, který je kvalitativně odlišný od běžných neplacených Gmail účtů. Veškerá data uložená v cloudu G Suite for Education jsou ve vlastnictví a správě dané organizace. Data ČZU PEF společnost Google s nikým nesdílí, neumožňuje k nim přístup, a to ani v podobě anonymního skenování.

Výhody G Suite

G Suite je cloudové řešení s neomezeným úložištěm pro e-maily, soubory, složky a zálohy, bez nutnosti jakékoliv instalace. G Suite zajišťuje automatickou zálohu veškerých dat. G Suite je poskytováno pro školy a univerzity v plné verzi zdarma.

Ke G Suite se přistupuje přes webové rozhraní, aplikace Google mají intuitivní uživatelské prostředí a umožňují bezproblémovou spolupráci se všemi mobilními platformami.

Hlavní předností G Suite je týmová práce, sdílení všech typů dokumentů a jejich společná tvorba v reálném čase.

G Suite zahrnuje kromě vlastního cloudu Google Disk také Dokumenty, Tabulky, Prezentace, Formuláře, Weby, Kalendáře, sociální síť Google+ a řadu dalších součástí. Pro videokonference má Google řešení v podobě tzv. setkání (Hangout) s možností připojení až 25-ti účastníků, během kterých lze sdílet obrazovku nebo společně upravovat rozpracovaný dokument.

Pokud něco Google nenabízí, naleznete stovky aplikací třetích stran v G Suite Marketplace.

Další rozvoj G Suite

Synchronizace G Suite s LDAP serverem

Na konci roku 2016 byl zprovozněn synchronizační server Google Cloud Directory Sync (GCDS). Od té doby se pravidelně každý den načítají kontaktní informace o všech zaměstnancích i doktorandech z LDAP ČZU (protokol adresářové služby) a synchronizují se s kontakty G Suite. Synchronizované kontakty jsou viditelné v adresáři ve službě Kontakty a našeptávají se při psaní adresátů e-mailů ve službě Gmail.

Dvoufázové ověření

Nově je možné zapnutí dvoufázového ověření při přihlašování k účtu G Suite pro každého uživatele. Dvoufázové ověření (dvoufaktorová autentizace - 2FA) zajišťuje silnější zabezpečení účtu Google, při přihlášení vyžaduje druhý ověřovací krok.

Dvoufázové ověření vám umožní chránit účet jak pomocí hesla, tak pomocí ověření například pomocí mobilu. Většina uživatelů chrání svůj účet jen pomocí hesla. Budete-li používat dvoufázové ověření a někdo bude znát vaše heslo, stále bude potřebovat váš telefon nebo bezpečnostní klíč, bez něho se do vašeho účtu nedostane.

Týmové disky

V březnu 2017 uvolnil Google tzv. Team Drives - týmové disky, společné prostory, ve kterých mohou týmy ukládat své soubory. Týmové disky zjednodušují systém sdílení, vlastnictví a přístup k souborům pro týmy v rámci Disku Google, týmové disky jsou společným vlastnictvím týmu.

Nyní nemusí mít sdílená týmová složka svého konkrétního vlastníka, týmový disk může mít pouze uživatele s tzv. plným přístupem. Tím se řeší složité předávání práv k týmovým souborům po případném odchodu vlastníka složky z organizace. Týmové disky zabraňují ztrátě dokumentů, pokud je smazán účet uživatele.

Administrátoři G Suite mohou spravovat přístupy pro uživatele týmových disků a v případě potřeby např. přidat nové členy s plným přístupem, pokud týmový disk žádné nemá.